torsdag 10 oktober 2013

Chokladtårta

Ok, så igår gjorde jag en tårta. En såndär hög tårta med massa lager. Det tog lång tid och det var choklad och disk i hela köket men tillslut var den klar. Jag vet ju en hel del saker jag ska göra annorlunda till nästa gång jag ger mig på en liknande tårta (dröjer nog.. hu), men så är det. Man lär sig av sina misstag..

Här har jag börjat sätta ihop tårtan.

Precis klar!

Dagen efter..

Det blev inte så snyggt i..

Sådär god men ja, ok.

Såhär gjorde jag.

Börja med att göra två tårtbottnar i en form som är 15 cm i diameter.

Chokladbotten (recept från Linda Lomelino) :

75 gram smör
4½ dl vetemjöl
1½ dl kakao
1½ tsk bakpulver
1½ tsk bikarbonat
3 3/4 dl strösocker
2 ekologiska ägg
2 1/4 dl ekologisk mjölk
1½ dl hett kaffe eller kokande vatten

Värm ugnen till 175 grader. Smörj och bröa två formar, eller baka i två omgångar i samma form.

Smält smöret och låt det svalna. Sikta ner mjöl, kakao, bakpulver och bikarbonat i en bunke. Tillsätt övriga ingredienser och vispa till en slät smet.

Fördelar smeten jämt i formarna och grädda i 30-35 minuter.  Låt sedan bottnar svalna innan du stjälper upp dem på ett galler.

Chokladfrosting:
100 gram mörk choklad
150 gram smör
2 dl florsocker
3/4 dl kakao
1/4 tsk vaniljpulver
2 msk kaffe eller vispgrädde

Smält chokladen över vattenbad och låt svalna till rumstemperatur. Vispa smöret ljus och krämigt. Tillsätt florsocker och kakao till en jämn smet. Blanda till sist i den smälta chokladen och vaniljpulver. Tillsätt kaffe eller grädde och vispa tills frostingen är slät och glansig.

Jordgubbsmousse:
300 gram jordgubbar
2 dl vispgrädde
3 msk marzanpulver

Mixa jordgubbarna till en puré. Tillsätt marzanpulvret för att få en trögare konsistens. Ta lite i taget och tillsätt mer  om det behövs för att få den krämig. Vispa vispgrädden. Vänd sedan ner jordgubbarna i grädden med en slickepott.

Chokladglasysen:
2 dl vispgrädde
250 gram choklad
1 msk smör

Smält chokladen, blanda i grädden och smöret och rör till en glansig glasyr.

Sätt ihop kakan!
Dela bottnarna på mitten så du har fyra skivor. Lägg upp första delen och bred sedan på chokladfrosting och därefter jordgubbsmousse. Lägg på en till botten och upprepa proceduren. Lägg inte frosting och mousse på det översta lagret. Spackla tårtan jämn med chokladfrostingen på kanterna. Häll sedan på chokladglasyren över tårtan.

Lämpligt är att ställa tårtan på ett galler så att glasyren kan rinna fritt ner från kakan.

Jag dekorerade med fjärilar som jag tryckt ut av sugarpaste!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar